Här har vi samlat ett antal vanliga frågor och svar som kan vara relevanta för dig inför och under din anställning på Almia Bemanning.
Ja, du kommer att få en tjänstgöringsrapport av din konsultchef. Du behöver tidrapportera, eftersom din tidsrapport är underlag för utbetalning av din lön. Du skickar din tidrapport till [email protected]. Tjänstgöringsrapporten ska skickas in till ekonomiavdelningen veckovis eller månadsvis.
Våra kunder har olika rutiner för tidsrapportering och vi anpassar oss efter det. Tidsrapporten ska skickas in till [email protected] varannan vecka samt vid månadsskiftet.
Ja, det har vi. Du loggar in här. Ta gärna kontakt med din kontaktperson hos Almia för mer information.
Lön utbetalas som standardupplägg i efterskott den 25:e i månaden. Om det är en helgdag betalas lönen ut sista vardagen före.
Ta i första hand kontakt med chefen på din arbetsplats så fort du vet att du kommer att vara frånvarande. Kontakta i andra hand din konsultchef hos Almia.
Ja, om du önskar tjänstepension avsätter vi som standard fem procent via Avanza. Om du önskar mer eller mindre i avsättning så är det möjligt.
Varför har Almia valt Avanza som sin samarbetspartner gällande tjänstepension?
Vi vill kunna erbjuda alla Almiakonsulter en hög flexibilitet så att den passar just ens egna livssituation. Därför har vi valt att inte vara anslutna till kollektivavtal. Självklart är det otroligt viktigt för oss att du ska känna dig trygg att ha oss som arbetsgivare, så vi har kollektivavtalsliknande lösningar som innebär bland annat friskvårdsbidrag, livförsäkring, olycksfallsförsäkring, ansvarsförsäkring, möjlighet till pensionsavsättning, avsättning av tjänstepension via Avanza med mera. Ta kontakt med någon av oss på Almia så berättar vi gärna mer om det. Våra kontaktuppgifter finner du här.
Ja, ange en frivillig skatt till vår ekonomiavdelning. Skicka gärna ett mejl till [email protected] för mer information.
Som anställd hos Almia har du rätt till ett friskvårdsbidrag som kommer att proportioneras i den omfattning som du arbetar. Kontakta din kontaktperson hos Almia för mer information.
Det varierar från kund till kund men vanligast är sex eller tolv månaders karens. Vi har även kunder som inte tillämpar karens.
Som Almiakonsult har du en visstidsanställning. Ibland kan livssituationen förändras och leda till att man inte kan uppfölja sitt uppdrag. Om så är fallet har du som anställd en månads uppsägningstid.
Det finns flera orsaker till att en anställning kan upphöra, till exempel egen avgång, pension, personliga skäl eller arbetsbrist. Vi tillämpar uppsägningstid enligt lag och det ska framgå av ditt anställningsavtal. Är du osäker på vilken uppsägningstid du har så fråga din närmaste konsultchef.
Almia följer Skatteverkets rekommendation gällande milersättning och betalar ut det mot uppvisad och korrekt ifylld körjournal för resor i samband med kund och/ eller konsultmöten. Denna skickas till [email protected] samma månad som resan utförs. Mer information om kriterier för att få detta skattefritt finner du på www.skatteverket.se
Arbetstidens förläggning skiljer sig från uppdrag till uppdrag så länge det är inom ramarna för vad som är överenskommet mellan dig, Almia och slutkund. Normal arbetstid hos oss är 40 timmar per vecka. Avvikelser kan förekomma i anställningsavtalet. Är du osäker på vad som gäller, kontakta din närmaste konsultchef.
Ja, vi erbjuder även uppdrag i vårt kära grannland Norge. Ta gärna kontakt med Ellen för mer information. Du når henne på [email protected] eller 073-5001650.
Börja med att skicka in en intresseanmälan till någon hos oss på Almia eller direkt här på hemsidan. Detta kan du göra här. När du har skickat in din intresseanmälan kommer vi kontakta dig för en personlig intervju, antingen på telefon eller vid ett personligt möte. Vi kommer bland annat att prata om dina tidigare erfarenheter, vilka önskemål du har kring yrkesinriktning, geografiskt område, arbetsomfattning och när det skulle passa dig att eventuellt påbörja ett uppdrag.
Nästa steg, om du går vidare i processen, är att vi kommer att ta minst två referenser samt göra diverse kvalitetskontroller hos bland annat Socialstyrelsen och IVO. När alla referenser är granskade och godkända ser vi till att hitta ett uppdrag som passar dig utifrån din kompetensprofil och de önskemål du har angett. Här presenterar vi dig också för våra uppdragsgivare. När vi har hittat ett passande uppdrag och du blivit godkänd av vår uppdragsgivare tar vi fram ett anställningsavtal. Det kommer vi i möjligaste mån att skräddarsy individuellt för dig enligt de önskemål du har angett under våra samtal som ligger i linje med de policys och villkor som gäller för alla som är anställda hos Almia.
Ja, det går bra att söka flera uppdrag hos oss. Se våra lediga jobb här.
Ja, som Almiakonsult har du stor frihet att anpassa ditt arbetsliv till dina och dina närståendes vardagliga behov och prioriteringar. Du bestämmer hur mycket du kan och vill jobba, och vi gör vårt bästa för att hitta passande uppdrag.
Vi på Almia har olycksfallsförsäkring så du är försäkrad till och från samt under arbetstid. Kontakta oss för mer information så hjälper vi dig med detta.
Din ersättning baseras på vad vi har för debitering mot slutkund. Vi har kunder med fasta avtal och ett fast pris, avtal med dynamisk prissättning och kunder där vi inte har ett fast avtal och kan förhandla fram ett pris för varje unikt uppdrag. Ta gärna kontakt med våra rekryteringsspecialister här så kan de berätta mer om var i landet vi för tillfället har bäst ersättning.
Som regel får man en dags introduktion, men det går även att få fler introduktionsdagar. Detta kommer du överens om vid uppdragsstart tillsammans med din kontaktperson på Almia samt chef på arbetsplatsen. Almia bedriver patientsäker vård och därför är det viktigt för oss att du ska känna dig trygg med dina arbetsuppgifter på din nya arbetsplats.
Ja, det är möjligt. Ta gärna kontakt med [email protected] för mer information om löneväxling.
Ja, om du som anställd är i behov av boende på arbetsorten eller resor så bekostar vi det. Almia har en egen boendeagent som bokar boende och resor till dig så att allt ska fungera så smidigt som möjligt. Vi ger dig möjligheten att skapa en balans mellan arbete och fritid. Det gör vi genom att erbjuda bra villkor så att du känner dig trygg i din anställning och mer fri att leva det liv du önskar. Du är värd det bästa och vi både hoppas och tror att vi kan ge dig just det du behöver. Vi bryr oss lite extra, helt enkelt. Almia tjänar på att du trivs och mår bra, både i och utanför jobbet.
Almia tillämpar "Särskild visstidsanställning” som regleras av uppdragets startdatum och slutdatum. Din anställningsform och villkoren som till exempel din lön och din semester framgår av ditt anställningsavtal. Har du några frågor angående ditt avtal, vänd dig till din konsultchef.
Uppdagen som vi kan erbjuda är olika långa. Ett uppdrag kan pågå i allt från några dagar till flera månader eller år. Almia gör sitt yttersta för att hitta ett uppdrag utifrån vad som passar just dig bäst. Vi har flertalet Alimiakonsulter som har arbetat hos oss i många år. Det finns goda möjligheter att arbeta hos oss långsiktigt.
Ja, det kan du och vi hjälper gärna till vid uppstart. Vi har hjälpt flera av våra Almiakonsulter att bli trygga egenföretagare. Som underkonsult kan du fakturera via ditt egna företag. Tänk på att du måste inneha en F-skattesedel samt en ansvarsförsäkring.
Vi på Almia betalar ut OB i enlighet med SKR:s allmänna bestämmelser. Det kan skilja sig om du arbetar som underkonsult. Kontakta gärna din konsultchef på Almia för mer information.
Ja, du kommer ha en kontaktperson genom hela rekryteringssprocessen och en bemanningansvarig under hela anställningsperioden. Som Almiakonsult är du aldrig ensam. Var i landet du än jobbar har du när som helst tillgång till din konsultchef vars viktigaste uppgift är att du ska må bra och slippa onödiga problem. Om du inte har kontaktuppgifterna till din konsultchef, hör av dig till oss på 08-410 25 50 eller [email protected] så hjälper vi dig vidare.
Ja, du kan ha flera arbetsgivare samtidigt. Vi är tacksamma om du informerar oss om så är fallet.
Minst en gång per år arrangerar Almia mingelträffar där du får lära känna och utbyta erfarenheter med dina Almia-kollegor från andra delar av landet. Innan pandemins utbrott har vi anordnat konsultträffar under till exempel julen och sommaren för att umgås. Vår förhoppning är att vi ska kunna göra framöver också.
Almia förmedlar uppdrag över hela Sverige. Håll utkik på vår hemsida under lediga jobb för att hitta något som passar just dig. Du hittar alla våra aktuella uppdrag på vår hemsida. Till skillnad från ett vanligt arbete på en specifik arbetsplats får du som Almiakonsult chansen att lära känna flera vårdgivare i olika delar av landet, samtidigt som du har Almia som en fast punkt i tillvaron.
Du som anställd hos Almia är försäkrad med en livförsäkring och en olycksfallsförsäkring. Almia har även en ansvarsförsäkring som gäller om något händer på arbetsplatsen.
Almia följer Lagen om sjuklön. Du kan läsa mer om lagen här.
Ja, vi erbjuder vaccinering mot säsongsinfluensa. Hör gärna av dig till din kontaktperson på Almia för mer information.
Intresseanmälan Chatta Ring Bli uppringd